Laktatprofil Sykkel

Vi tilbyr testing av laktatprofil sykkel til utøvere av alle nivåer, enten du er mosjonist eller satsende toppidrettsutøver. Under testen måles laktat (mmol-1), puls (HR) og belastning (Watt) ved flere submaksimale drag (4-6) for å måle både den anaerobe og den aerobe terskelen.

Vi bruker resultatene fra testen til å estimere både Watt og HR ved både den anaerobe og den aerobe terskelen. Vi bruker også resultatene til å sette opp tilpassede intensitetssoner både for Watt og HR. Dette gir deg muligheten til å få bedre kontroll over riktig belastning og intensitet i treningsarbeidet ditt, ut ifra egenskapene du ønsker å forbedre. Ved gjentagende testing kan vi også bruke testen til å vurdere endringer i din prestasjonsevne over tid.

Laktatprofil-test

Kort om laktat

Laktat, også kalt melkesyre er sluttproduktet av den anaerobe glykolysen. Laktat målt i blodet kan brukes som en indikator på arbeidsintensiteten i den arbeidende muskulaturen. Den anaerobe terskelen er den høyeste arbeidsintensiteten hvor det er likevekt mellom produksjon og nedbrytning av laktat. Den anaerobe terskelen kan brukes som en indikator på en arbeidsintensitet du kan opprettholde over en lengre tidsperiode. Det kan imidlertid være store individuelle forskjeller mellom utøvere for hvor lenge denne arbeidsintensiteten kan opprettholdes (20-60 min).

Den aerobe terskelen er den høyeste arbeidsintensiteten du kan opprettholde ut at du får en progressiv økning av laktat målt i blodet. Ved arbeidsintensiteter som er høyere enn den aerobe terskelen vil evnen din til å forbrenne fett raskt synke. Dette vil føre til et økt forbruk av karbohydrater og vil bidra til raskere tømming av karbohydrat lagrene dine. Den aerobe terskelen kan derfor brukes som en indikator på en belastning du kan oppretthold over en betydelig tidsperiode (>90 min).

Hva får du ved testing av laktatprofil sykkel

  • Måling av anaerob terskel
  • Måling av aerob terskel
  • Estimering av Watt og HR ved anaerob terskel og aerob terskel
  • Anaerob og aerob terskel målt ut i fra din egen wattmåler
  • Tilpassede intensitetssoner for både Watt og HR
  • Enkle trenings anbefalinger basert på målingene under testen
  • Etter testen får du tilsendt en fullstendig testrapport

Testprosess

  • Oppvarming på 10-15 minutter
  • 4-6 drag á fem minutter
  • Start belastning bestemmes ut ifra ditt nivå
  • Økning på 50 watt for menn og 40 watt for kvinner mellom dragene
  • Under testen måles laktat (mmol-1), belastning (Watt) og puls (HR) ved alle dragene
  • Laktat måles ved fingerstikk ved slutten av dragene.
  • Testen gjennomføres på egen sykkel på en sykkelrulle (Wahoo Kickr)

Hva får du ved testing av laktatprofil sykkel

  • Måling av anaerob terskel
  • Måling av aerob terskel
  • Estimering av Watt og HR ved anaerob terskel og aerob terskel
  • Anaerob og aerob terskel målt ut i fra din egen wattmåler
  • Tilpassede intensitetssoner for både Watt og HR
  • Enkle trenings anbefalinger basert på målingene under testen
  • Etter testen får du tilsendt en fullstendig testrapport

Testprosess

  • Oppvarming på 10-15 minutter
  • 4-6 drag á fem minutter
  • Start belastning bestemmes ut ifra ditt nivå
  • Økning på 50 watt for menn og 40 watt for kvinner mellom dragene
  • Under testen måles laktat (mmol-1), belastning (Watt) og puls (HR) ved alle dragene
  • Laktat måles ved fingerstikk ved slutten av dragene.
  • Testen gjennomføres på egen sykkel på en sykkelrulle (Wahoo Kickr)

Forberedelser ved testing av laktatprofil

  • Ikke tren hardt de siste 2 dagene før testen
  • Ikke tren samme dag som testen (gjelder kun før testen)
  • Sjekk at alt utstyr du skal bruke på testen er i orden
  • Sjekk at sykkelen din ikke er skitten (vask eventuelt sykkelen)
  • Husk sykkeltøy, sko og annet utstyr du skal ha med
  • Ved sykdom må testen utsettes (ta kontakt hvis du er usikker

Ønsker du å sette opp en test eller har spørsmål rundt testene våre?
Ta kontakt med oss via kontakt-siden vår eller via facebook-siden vår. 

Ønsker du hjelp til å få mer ut av treningen din?
Vi hjelper deg med både oppfølging og veiledning over tid og under treningsøkta.
Sjekk ut våre sider for Treningsprogram og coaching og
 personlig trening.