Laktatprofil Løping

Vi tilbyr testing av laktatprofil løping til utøvere av alle nivåer, enten du er mosjonist eller satsende toppidrettsutøver. Under testen måles laktat (mmol-1), puls (HR), fart (km/t) og stigning (%). Målingene gjøres ved flere submaksimale drag (4-6) for å måle den anaerobe og den aerobe terskelen din.

Testen brukes til å tallfeste din nåværende prestasjonsevne, ved både den anaerobe og den aerobe terskelen. Ved gjentagende testing kan vi bruke testene til å vurdere endringer i din prestasjonsevne over tid.  

Laktatprofil løping

Kort om Laktat

Laktat, også kalt melkesyre er sluttproduktet av den anaerobe glykolysen. Laktat målt i blodet kan brukes som en indikator på arbeidsintensiteten i den arbeidende muskulaturen. Den anaerobterskelen er den høyeste arbeidsintensiteten hvor det er likevekt mellom produksjon og nedbrytning av laktat. Den anaerobe terskelen kan brukes som en indikator på en arbeidsintensitet du kan opprettholde over en lengre tidsperiode. Det kan imidlertid være store individuelle forskjeller mellom utøvere for hvor lenge denne arbeidsintensiteten kan opprettholdes (20-60 min).

Den aerobe terskelen er den høyeste arbeidsintensiteten du kan opprettholde ut at du får en progressiv økning av laktat målt i blodet. Ved arbeidsintensiteter som er høyere enn den aerobe terskelen vil evnen din til å forbrenne fett raskt synke. Dette vil føre til et økt forbruk av karbohydrater og vil bidra til raskere tømming av karbohydrat lagrene dine. Den aerobe terskelen kan derfor brukes som en indikator på en belastning du kan oppretthold over en betydelig tidsperiode (>90 min).

Hva får du ved testing av Laktatprofil Løping

  • Måling av anaerob terskel
  • Måling av aerob terskel
  • Estimering av HR ved anaerob terskel og aerob terskel
  • Enkle trenings anbefalinger basert på målingene under testen
  • Etter testen får du til sendt en fullstendig testrapport

Testprosess

  • Oppvarming på 10-15 minutter
  • 4-6 drag á fem minutter
  • Start fart bestemmes ut ifra ditt nivå.
  • Økning på 1.0-1.5 km/t mellom dragene.
  • Under testen måles laktat (mmol-1), puls (HR), fart (km/t) og stigning (%) ved alle dragene
  • Laktat måles ved fingerstikk ved slutten av dragene.
  • Testen gjennomføres på tredemølle
Testrapport Laktatprofil løping

Hva får du ved testing av Laktatprofil Løping

  • Måling av anaerob terskel
  • Måling av aerob terskel
  • Estimering av HR ved anaerob terskel og aerob terskel
  • Enkle trenings anbefalinger basert på målingene under testen
  • Etter testen får du til sendt en fullstendig testrapport
Testrapport Laktatprofil løping

Testprosess

  • Oppvarming på 10-15 minutter
  • 4-6 drag á fem minutter
  • Start fart bestemmes ut ifra ditt nivå.
  • Økning på 1.0-1.5 km/t mellom dragene.
  • Under testen måles laktat (mmol-1), puls (HR), fart (km/t) og stigning (%) ved alle dragene
  • Laktat måles ved fingerstikk ved slutten av dragene.
  • Testen gjennomføres på tredemølle

Forberedelser ved testing av Laktatprofil Løping

  • Ikke tren hardt dagen før testen
  • Ikke tren samme dag som testen (gjelder kun før testen)
  • Sjekk at alt utstyr du skal bruke på testen er i orden
  • Husk treningstøy, sko og annet utstyr du skal ha med på testen
  • Ved sykdom må testen utsettes (ta kontakt hvis du er usikker)

Ønsker du å sette opp en test eller har spørsmål rundt testene våre?
Ta kontakt med oss via kontakt-siden vår eller via facebook-siden vår. 

Ønsker du hjelp til å få mer ut av treningen din?
Vi hjelper deg med både oppfølging og veiledning over tid og under treningsøkta.
Sjekk ut våre sider for Treningsprogram og coaching og
 personlig trening.